Werkgroep Bad Düben Werkgroep Bad Düben

Contactadres: dhr A.L.P. Buitelaar, Dr. Van der Sluisstraat 12, T: 0535721513

Reis naar Bad-Düben Reis naar Bad-Düben

Er wordt binnenkort weer een reis naar onze partnergemeente in Bad-Düben georganiseerd. Deze reis vindt plaats in het weekend van 29 september tot en met 1 oktober 2017. U wordt allen van harte uitgenodigd om deel te nemen aan deze reis!
Het zal een bijzondere reis worden, waarover zo meteen meer. Maar eerst de praktische gegevens.

De reis: praktische gegevens
De reis vindt plaats van vrijdag 29 september tot en met zondag 1 oktober 2017. We reizen per touringcar. We vertrekken om 9.00 uur op vrijdagochtend, terug komst op zondagavond zal zijn om ca. 20.30 uur. U logeert bij een gastgezin in Bad-Düben.
De bijdrage in de kosten van de reis bedragen 50,00 euro per persoon.

Wij hopen van harte dat velen met ons meegaan om dit weekend onze partnergemeente Bad-Düben te bezoeken!

Waarom een bijzondere reis
Waarom wordt het een bijzondere reis? Dit jaar, 2017, is het Lutherjaar. Het is dan namelijk 500 jaar geleden, dat Luther zijn 90 stellingen ophing aan de deur van de slotkapel in Wittenberg. Daarmee ontketende hij een revolutie in de katholieke kerk, die uitliep op een afscheiding van de katholieke kerk en de vorming van Lutherse kerk.

Er is nog een belangrijke reden, dat het een bijzondere reis wordt. In 2017 is het 35 jaar geleden, dat een groep gemeenteleden uit Haaksbergen voor het eerst een bezoek bracht aan de kerkelijke gemeente in Bad-Düben, dat toen nog midden in het communistische Oost-Duitsland, de DDR, gelegen was. Een bijzondere ervaring. Tot aan de val van de muur gingen jaarlijks kleine groepjes uit Haaksbergen in Bad-Düben op bezoek.
Na de val van de muur, sinds 1989, kwam de uitwisseling ook op gang vanuit Bad-Düben naar Haaksbergen. Sindsdien komt er al vele jaren het ene jaar ‘een bus vol’ uit Bad-Düben naar ons toe, en het andere jaar gaan wij ‘met een bus vol’ naar Bad-Düben.

Dit jaar, eind september 2017, is het de beurt om naar Bad-Düben te gaan. Het zal daarmee de laatste keer zijn, dat de uitwisseling op deze grote schaal zal plaatsvinden, ‘met een bus vol’. In maart van dit jaar hebben we als werkgroep Bad-Düben een consultatie gehouden onder de vaste medereizigers naar Bad-Düben tijdens een avond in de Richtershof over de toekomst van dit gemeentecontact met Bad-Düben. De opkomst was groot. In de bijeenkomst is het voorstel voorgelegd, om in 2017 voor de laatste keer ‘met een bus vol’ naar Bad-Düben te gaan.
Vanaf 2018 zal de uitwisseling een andere vorm moeten krijgen, in ieder geval veel kleinschaliger. Dit voorstel werd ondersteund door de aanwezigen op die avond.

Als werkgroep Bad-Düben nodigen we u graag uit om op 29 september a.s. met ons mee te reizen op deze bijzondere reis naar onze partnergemeente in Bad-Düben. Wij hopen dat bovengenoemde redenen heel veel van u inspireren om deze reis mee te maken.

Heeft u interesse om met ons mee te reizen, dan nodigen wij u uit om per mail, en anders per telefoon of schriftelijk, u op te geven voor deze reis.
Opgave per mail of telefoon is mogelijk bij Mannie Molderink, secretaris van de werkgroep Bad-Düben. U kunt zich natuurlijk ook opgeven bij één van de andere leden van de werkgroep.

U kunt Mannie bereiken via:
Email:
Telefoon: 053-5728029

Voor inlichtingen en/of deelname kunt U zich melden bij Bertus Kuipers, tel. 074-2432580 of via email.

Met een hartelijke groet,

De werkgroep Bad-Düben,
Mannie Molderink (secretaris),Hetty Bril, Akkie Hamoen. Tijmen Spit. Wouter Braam, Alp Buitelaar

lees meer »

Bad Düben: bijeenkomst op 9 maart Bad Düben: bijeenkomst op 9 maart

Graag nodigt de werkgroep Bad-Düben u uit voor een avond op donderdag 9 maart 2017 a.s. om 20.00 uur in de Richtershof.

Allen die medereiziger naar Bad-Düben zijn geweest, of die gasten uit Bad-Düben als logés hebben gehad of gewoon als u zich betrokken weet bij de uitwisseling tussen de Protestantse gemeente Haaksbergen-Buurse  en de Lutherse gemeente Bad-Düben: wij nodigen u van harte uit voor deze avond. ....

lees meer »

Bezoek uit Bad Düben op 21, 22 en 23 oktober. Bezoek uit Bad Düben op 21, 22 en 23 oktober.

Bezoek uit Bad Düben op 21, 22 en 23 oktober.

De eerste bakster is binnen. Ik wil u niet vergelijken met schapen, maar ik hoop toch wel dat er meer mensen zullen volgen die zich opgeven om te bakken en / of te koken voor het weekend dat onze gasten hier zijn.
Voor zaterdagavond kunnen we gerechten gebruiken die geschikt zijn voor bij de rijst. Bijvoorbeeld een kerriesaus. Maar er zijn meerdere mogelijkheden. En een salade doet het ook altijd goed.
Voor bij de koffie op zondagmorgen, na de dienst, zoeken we dus mensen die iets willen bakken. (Iets dat kant en klaar uit de winkel komt is ook welkom.).U hoeft geen grote hoeveelheden klaar te maken, maar ongeveer voor 5 of 6 personen.
U kunt zich opgeven bij de onderstaande werkgroepleden:

• Hettie Bril, tel 5721692
  • Akkie Hamoen, tel 5722629
  • Mannie Molderink, tel 5728029
Bij voorbaat onze dank.
Werkgroep Bad Düben

Bezoek van Bad Düben aan Haaksbergen in 2016 Bezoek van Bad Düben aan Haaksbergen in 2016

Graag willen wij van de werkgroep Bad Düben u laten weten, dat er een weekend is gepland voor het bezoek van onze partnergemeente Bad Düben aan Haaksbergen.
Het is  geworden het  weekend van 21,22 en 23 oktober 2016.

Sinds het begin van de jaren '80 is de Protestantse Gemeente Haaksbergen partnergemeente van Bad-Düben, bij Leipzig. Elk jaar wordt er over en weer bezoek gebracht. In de begintijd, voor de val van de muur, ging er jaarlijks een delegatie vanuit Haaksbergen naar Bad-Düben. Vanaf 1989 konden de gemeenteleden uit Bad-Düben ook naar Haaksbergen komen.
Dit jaar zijn wij de gastgemeente en zullen we een bus met gasten uit Bad-Düben verwelkomen.
Wij hopen dat er weer velen van u het huis gastvrij zullen openstellen voor de gasten uit Bad-Düben. U kunt zich opgeven bij Akkie Hamoen ( of tel 05357 22629) of bij Mannie Molderink ( of tel 05357 28029).

Het programma voor de zaterdag wordt voorbereid door de werkgroep Bad-Düben, met in ieder geval als vertrouwde onderdelen: op zaterdagavond een gezellige avond in de Richtershof, en op zondagmorgen de kerkdienst, waarna de gasten huiswaarts keren.

Wij hopen graag op uw gastvrije deelname aan dit weekend.

Namens de werkgroep Bad Düben,
Alp Buitelaar

Afscheid ds. Uhle Wettler Afscheid ds. Uhle Wettler

Na 20 jaar in Bad Düben gewerkt te hebben, neemt ds. Jorg Uhle Wettler afscheid van deze gemeente. In september treedt hij in dienst van de Domkerk in Maagdenburg.
Dat is een geweldige promotie, waarmee wij hem van harte feliciteren.
Op zondag  12 juni is er een afscheidsviering in de stadskerk van Bad Düben, 's middags om 14.00 uur, met daarna een gezellig samenzijn.
Wie er naar toe wil, kan zich per email opgeven bij  rita.janecek(at)googlemail.com. Ds. Uhle Wettler is overigens wel van plan nog een keer mee te komen naar Haaksbergen bij het volgende bezoek van de gemeente Bad Düben aan Haaksbergen op 21, 22 en 23 oktober a.s.

Werkgroep Bad Düben

Bezoek aan Bad Düben , 9, 10 en 11 oktober 2015 Bezoek aan Bad Düben , 9, 10 en 11 oktober 2015

Vrijdagsmorgen om 9 uur vertrokken we met de bus naar Bad Düben in het voormalige Oost Duitsland. We hadden onderweg een flinke file, zodat we later aankwamen dan gepland. We gingen met de diverse gastgezinnen naar huis om gezellig bij te praten. De volgende morgen gingen we allemaal in de bus naar Wittenberg, de Lutherstad. Het was prachtig weer en Wittenberg wordt duidelijk opgeknapt om daar over 2 jaar de grote herdenking van Luther, met zijn stellingen op de slotkapel, te vieren. We kregen een rondleiding in de Stadskerk, waar een tentoonstelling was van het werk van Cranach der Jüngere, een schilder uit de tijd van Luther. Na ook het geboortehuis van Cranach bezocht te hebben, wandelden we nog op eigen gelegenheid door Wittenberg. ’s Avonds om 6 uur  kwamen we bij elkaar in de ruime kantine van een meubelfabriek om samen te eten. Er stond o.a. een goulaschkanon, een soort van grote kookketel. Verder was er veel ruimte om te bowlen, te kegelen of tafeltennis te spelen. Hier werd geanimeerd gebruik van gemaakt. Bovendien waren er daardoor lege plaatsen aan de tafels, zodat je gemakkelijk eens even ergens anders kon gaan zitten en zo met diverse mensen een gesprek kon aanknopen. Al met  al een heel geslaagde avond. Zondagmorgen gingen we, zoals gewoonlijk, naar de kerkdienst. Na afloop was er Kaffee met Kuchen in het Lutherhuis en nog wat lekkere restjes van de avond daarvoor. Om half één wandelden we met elkaar naar de bus en om één uur reden we weer. Het leek een mooie terugrit te zullen worden, met veel zon, maar helaas was het ijskoud in de bus, want de chauffeur kreeg de verwarming niet aan de praat. Tot overmaat van ramp werden we bij Hannover van de weg geleid voor een flinke omleiding, zodat we pas om kwart voor tien weer terug waren. Toch kunnen we terugkijken op een zeer geslaagd weekend.