Honhoforgelconcert Honhoforgelconcert
Met zang, fluiten, gamba, vedel, orgel en klavecimbel

Het gerenommeerde ensemble ‘The Great Charm and friends‘ geeft op zondag 13 oktober om 15.30 uur in de Protestantse Kerk Haaksbergen een heel bijzonder concert met als onderwerp:  Kerk, Muziek en Macht.

De musici zijn: Maria den Hertog, mezzosopraan; Gudrun Herb, blokfluiten en traverso; Baldrick Deerenberg, blokfluiten; Susanne Braumann, viola da gamba en vedel; Pauline Schenck, kistorgel en klavecimbel. Marion Röber zal haar medewerking verlenen op het Honhoforgel.


Het programma volgt de fascinerende ontwikkeling  van de kerkmuziek vanaf 1400 tot aan de alles verbindende grootmeester Bach. Begonnen wordt met muziek uit de luisterrijke hofkapel  van King Henry IV, die zelf ook componeerde. De daar ontstane ‘motetten’ en missen waren een voorbeeld voor heel de rest van Europa, met name de grootheid Dufay. Uit de Hoogrenaissance (16e eeuw) werken van de Spanjaarden Cabezon en Guerrero. Van een Lutherlied naar Lutherkoralen van Schein, Böhm en Eccard. Een eenvoudig liedje: ‘Moeder laat mij liefst geen non worden’, dat als melodie gebruikt werd voor  orgelkoralen kreeg een nieuwe, religieuze tekst. Maar hetzelfde liedje werd ook gebruikt voor een triosonate van Turini. Tot slot een ‘pasticcio’ met delen uit de 4e orgeltriosonate en een Luthercantate van Bach.

Oorspronkelijk was de functie van deze kerkmuziek een eerbetoon aan God. Maar naarmate de machthebbers: pausen, bisschoppen, koningen en andere wereldlijke machthebbers meer geïnteresseerd raakten in de wonderbaarlijke werking van deze muziek, waren zij bereid steeds meer  te investeren in de componisten, de uitvoerende musici en de instrumenten. In de 15e eeuw werd al een niveau bereikt dat vergelijkbaar is met de Gotische kathedralen die in diezelfde tijd ontstonden. Er waren ook reacties: in de 16e eeuw vond de paus dat de muziek belangrijker werd dan de geloofsbelijdenis. De componisten, vooral die in Vlaanderen en Frankrijk, maar ook die in Rome, moesten hun schitterende maaksels weer terugbrengen naar eenvoudiger vormen, zodat de tekst weer verstaanbaar werd.
Maar Luther ging nog veel verder. Hij zorgde ervoor dat er begrijpelijke kerkliederen kwamen waarvoor hij de Duitse teksten en soms ook de melodieën schreef. De componisten, bedreigd in hun bestaan, vonden heel creatief hun oplossingen…… Bach is daar een mooi voorbeeld van.

De musici werken al jaren samen en hebben zich allen zowel solistisch als in kamermuziekensembles onderscheiden, o.a. het Huelgas Ensemble (Paul van Nevel), Collegium Vocale Gent (Philippe Herreweghe), de Nederlandse Bach Vereniging, Nederlands Kamerkoor, Concerto d’Amsterdam.

Toegangsprijs:
Volwassenen                                   € 10,-
Jongeren en studenten                   € 5,-
Kinderen t/m 12 jaar                     toegang gratis

Namens de Orgelconcertcommissie,
Marion Röber
mob.: 06 - 4134 3462


 
terug