Rachmaninov Vespers
15 mrt 2022 Rachmaninov Vespers
Rachmaninov Vespers door Arte Vocale en Canteklaer o.l.v. Jurriaan Poesse

De Rachmaninov ‘Vespers’ (opus 37, 1915) staat centraal in de twee concerten die de kamerkoren Arte Vocale uit Hengelo en Canteklaer uit Enschede gezamenlijk zullen gaan uitvoeren [m.m.v. Vocaal ensemble de Troubadours].
Prachtige, indrukwekkende en troostrijke muziek, waarin die zo kenmerkende klank van diepe bassen en contrasterende hoge stemmen van de traditionele Russische kerkmuziek hoorbaar is.

De teksten van deze Vespers zijn liturgische teksten uit de Russisch-orthodoxe kerk in het kerk-Slavisch, vergelijkbaar met ons kerk-Latijn. De klanken en teksten tezamen ademen een ongekende troost en rust uit.

De huidige situatie in Oekraïne geeft deze muziek een nog intensere lading mee, mede door de parallel met de levensgeschiedenis van componist en pianist Rachmaninov. Hij moest in 1917 met zijn gezin vluchten voor het heersende regime en de gewelddadige oorlog die volgde op de Russische revolutie in zijn moederland Rusland, waarnaar hij nooit meer is teruggekeerd.

Wilt u, wil jij, je in deze tijd van onrust mee laten nemen door de troost en rust van deze prachtige muziek, dan ontvangen wij u, jou graag op één van onze concerten op 26 maart a.s. in de Ontmoetingskerk in Enschede of 2 april a.s. in de Lambertusbasiliek in Hengelo.

Tickets:
Ontmoetingskerk Enschede www.canteklaer.nl