Muzikale bezinning
12 mrt 2022 Muzikale bezinning
Haydn schreef de Sieben Letzten Worte unseres Erlösers am Kreuz in 1786 in opdracht van de bisschop van Cádiz voor de Goede Vrijdagviering in de kathedraal van Santa Cueva. Het werk bestaat uit een inleiding en zeven sonates, bedoeld als muzikale momenten bij de voordracht van de zeven laatste woorden die Jezus aan het kruis sprak. Een instrumentale verbeelding van de aardbeving, die zich na de kruisiging voltrok, besluit het werk. Het gebruik in de kerk van Cádiz was dat de bisschop vóór elk muzikaal deel het betreffende kruiswoord voorlas en daaraan een korte overweging wijdde.
Haydn’s Sieben Letzten Worte bestaat in vijf versies: allereerst de oorspronkelijke orkestversie, onmiddellijk gevolgd door een versie voor strijkkwartet en iets later de versie voor piano solo uit, niet van Haydn zelf maar wel door hem geredigeerd en goedgekeurd.

In een brief van 8 april 1787 schreef Haydn aan zijn uitgever:
“Iedere zetting van de tekst wordt uitgedrukt door puur instrumentale muziek maar op zo’n manier dat het een diepe indruk maakt, zelfs op de meest onervaren luisteraar. Het hele werk duurt iets meer dan een uur, maar er is een kleine pauze na elke Sonate zodat men zich kan bezinnen op de volgende tekst. Het is een werk over woorden zonder woorden”.

Carel ter Linden is emeritus predikant. Samen met de pianiste Karin Kuyper voert  hij sinds enige jaren in de lijdenstijd een programma uit, met daarin zeven korte overdenkingen over de zeven woorden, die ons van Jezus zijn overgeleverd als door hem aan het kruis gesproken. De overdenkingen worden afgewisseld door de muziek die Joseph Haydn in 1786 bij deze ‘kruiswoorden’ schreef op verzoek van de bisschop van Cadiz, die op deze wijze in zijn kerk de Goede Vrijdag wilde vieren. Van deze instrumentale muziek klinkt hier een pianobewerking die door Haydn is geautoriseerd.

Toegang: vrije gift.
Aansluitend "Meet and Greet"in de Richtershof. Consumpties beschikbaar.