Bloeiende jeugd
05 jun 2022 Bloeiende jeugd
In de meeste gevallen is de kaart aangereikt, in een enkel geval door de bus gedaan. Aan die kaart zat een zakje met zonnebloemzaadjes.

In gezinnen/huishoudens met opgroeiende kinderen kost het in de lucht houden van alle ballen (schoolgang, hobby’s van de kinderen, werk en hobby’s van de ouders e.d.) veel energie en tijd. Aandacht voor zingeving en/of gesprekken over geloofs- & levensvragen schiet(en) er gauw bij in.

Rianne voelt de behoefte om dat soort gesprekken met het christelijk gedachtengoed als oriëntatiepunt (niet als uitgangspunt en ook niet als aankomstpunt/bestemming) te voeren. Met dat idee klopte ze – in het verlengde van de maaltijd met de wijkpredikant - aan bij haar kerk (onze protestantse gemeente).

In gesprek hierover kwamen we er op uit dat we tieners graag in verbondenheid met leeftijdsgenoten en hun thuisbasis van de geloofsgemeenschap, hun van God gegeven gaven willen kunnen laten ontdekken, verkennen en ontplooien. Daarom hebben we de handen inéén geslagen. Wat zou het namelijk mooi zijn als niet alleen jonge tieners (weer) leeftijdsgenoten kunnen ontmoeten, maar ook gestimuleerd worden om de wereld waarin zij leven in geloof, hoop en liefde tegemoet te treden, net als dat ook hun ouders/verzorgers met elkaar in gesprek kunnen gaan. Achterop de kaart stond het voorstel om een kop koffie met elkaar te drinken om daarover eens van gedachten te wisselen.

We gaan deze weg stapje-voor-stapje. Dat wil zeggen dat er nu weer de tijd genomen wordt om de ervaringen op ons in te laten werken en te kijken naar wat de volgende stap kan worden. Het doel van eventuele samenkomsten van tieners met hun ouders is om erachter te komen hoe deze doelgroep kerk en geloven op een eigentijdse manier zou kunnen inrichten/ beleven.

Mocht je leuke of inspirerende ideeën hebben, trek dan gerust Gea, Job of Rianne aan haar/zijn jasje. En vergeet niet (als het zo droog blijft) af en toe de zonnebloemen een plens water te geven.