Even voorstellen: Ds. Wim Blanken
25 aug 2022 Even voorstellen: Ds. Wim Blanken
Mijn echtgenote werkte als verpleegkundige. We hebben “veel hoeken” in Nederland gezien. Onze beide dochters hebben dan ook weinig moeite met de kaart van Nederland. Ze zijn geboren in Groningen. Mijn eerste gemeente was Warffum–Breede op het Hogeland, niet ver van de Waddenzee. Vervolgens vertrokken we naar Voorschoten, bij Leiden. Daarna een beroep naar Epe en Oldenzaal. Weer een nieuwe uitdaging vonden we in Doorwerth bij Oosterbeek–Renkum. Tenslotte een periode in Coevorden en dus in Groenlo.
De rode draad, gedurende ruim 40 jaar, was toch wel: enthousiasme voor de oecumene, in het bijzonder voor de samenwerking tussen Hervormd en Gereformeerd. In enkele gemeenten genoot ik intens van het contact met de R.K. kerk en niet te vergeten met mensen uit de moskee.
De relatie tussen kerk en samenleving hield en houdt me bezig. Zo vertelt de titel van mijn doctoraalscriptie: “Kleur bekennen in een kleurrijk Europa.” In mijn eerste gemeente ontdekte ik gelukkig de betekenis van de liturgie voor het gemeenteleven. Dat heeft me veel gebracht.