De winnaar van de Fotowedstrijd
31 aug 2022 De winnaar van de Fotowedstrijd

De jury is aangenaam getroffen door de kwaliteit van de foto’s dit jaar. De aantrekkingskracht van een kerk kwam in de inzendingen duidelijk naar voren.

Een beeld moet voor zichzelf spreken, vind de jury.  Bij het zien van de inzendingen vroeg de jury zich daarom steeds af: vertelt deze foto ons zelfstandig een verhaal?

Winnaar
Op de eerste plaats eindigt de foto van Herman Nijhuis. Een bekende naam!
Hij maakt deel uit van de redactie van het kerkblad. Herman wint met zijn foto als bijschrift: “Concentratie en bezinning, het aansteken van een kaars in een kapel te Kevelaer”.

De jury kiest voor deze foto vanwege het gebaar wat veel mensen aanspreekt; het aansteken van een kaars. Op de foto zijn tientallen brandende kaarsen te zien. Voor een overleden familielid, als er iemand ziek is, examen doen of op een andere manier een steuntje in de rug nodig heeft;  overal in de wereld doen mensen dit. Ook vanuit Haaksbergen van waaruit jaarlijks gelovigen met de bus naar Kevelaer gaan.  Het lijkt wel een alternatieve vorm van bidden: steun vragen voor wat moeilijk is.

Vanuit de protestantse traditie heeft de kaars meer de betekenis van een teken van de aanwezigheid van de Levende Heer.

Alle deelnemer bedankt voor de inzendingen!

Wiuwert, Hans Keller
Tijdens onze elfsteden fietstocht in Friesland kwamen we in Wiuwert deze kerk tegen met een prachtig interieur uit de 15de eeuw. Hier bevinden zich in de grafkelder 4 gemummificeerde lijken uit de 17de en 18de eeuw , zeldzaam goed bewaard gebleken, na vele studies is men er nog steeds niet achter gekomen hoe dit is ontstaan.

Castellane. Henk en Gerrie Verbeek
Dit jaar waren wij met vakantie in Zuid Frankrijk in het dorpje Castellane.
Boven op ‘Le Roc’, vlakbij het dorp bevindt zich de Chapel Notre Dame du Roc. Je moet eerst wel drie kwartier klimmen om er te komen, maar daarna heb je een prachtig uitzicht over de vallei en kun je tot rust komen in het kerkje. Op de foto van het interieur is te zien dat er veel schildjes hangen van mensen uit dankbaarheid voor hun verhoorde gebed.

Dublin, Janni en Jan Tijink.

In Dublin staat de grootste kathedraal van Ierland. De Saint Patrick's Cathedral. Sint Patrick is de beschermheilige van Ierland. En op 17 maart wordt dat uitbundig gevierd: St. Patrick's day.
In deze kerk kwamen we de zegen van St. Patrick tegen. Omdat dit voor ons altijd een prachtige afsluiting is van een dienst, waren we blij verrast en voelden ons gezegend om op reis gaan door het prachtige Ierland.

ds. Job Stein
Lichtinval in Frans kerkje

Noordeinde, Dick van Harten
"In Lourdes, in het hart van de Pyreneeën, zou "een witte dame" verschenen zijn aan de toen 14-jarige Bernadette Soubirous. Daarna hebben er nog achttien verschijningen plaatsvonden die werden beschouwd als die van de Heilige Maagd Maria. De plaats van de verschijning, een grot, en kerken in Lourdes zijn een belangrijk doel van bedevaarten geworden.
Op diverse plaatsen worden Lourdesgrotten nagebouwd: in Nederland alleen al op meer dan 100 plaatsen. Tijdens een wandeling door het Groene Hart stonden we even stil bij de Lourdesgrot in Noordeinde. Deze foto laat een beeld zien van Bernadette Soubirous, in aanbidding voor de verschijning van de maagd Maria."

5 maagden die hun verdriet uiten.

5 maagden die hun vreugde uiten. Kathedraal van Maagdenburg, Ad Oostlander
De gelijkenis van de wijze en de dwaze meisjes, ook wel gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden (in oudere vertalingen), is een parabel in het Nieuwe Testament van de Bijbel, verteld door Jezus. Volgens het evangelie van Matteüs 25: 1-13, zijn de vijf meisjes die zijn voorbereid op de komst van de bruidegom beloond, terwijl de vijf die niet voorbereid zijn, verstoten worden. De gelijkenis heeft een duidelijk eschatologisch thema: voorbereid zijn op de wederkomst van Jezus.

St. Georg Kirche in  Vreden. Herman Nijhuis

Abdij in Middelburg, Herman Nijhuis