Koffiedrinken na kerktijd - digitaal
24 jan 2021 Koffiedrinken na kerktijd - digitaal
Zondag 24 januari probeerden we het uit met "5 mensen" en zondag 7 februari met "10 personen" op het beeldscherm/om tafel. Zondag 21 februari wagen we weer een poging. Wie doen er dan mee?  Belangstellenden voor het koffiedrinken op zondag 21 februari kunnen zich tot vrijdag 19 februari 12:00 uur opgeven.
Bij de voetbal noemen ze het ‘de 3e helft’, in de kerk noemen we het “koffiedrinken na de dienst”. We missen het.
We missen het om op zondag samen te komen. Dat heeft net zo goed te maken met het samen koffie drinken als met het samen zingen. En als je alleen woont kan een praatje  – even iemand horen praten en/of even zelf je stem gebruiken – je dag ook goed maken.

Toen het er op van de zomer op leek dat de anderhalve-meter-samenleving zijn langste tijd misschien wel gehad had, hebben we geen moeite gedaan om digitale alternatieven te zoeken. Het optuigen daarvan gaat namelijk niet vanzelf. En veel van de koffiedrinkers – veel van onze gemeenteleden – zijn al wat ouder en niet zo happig op een alternatief voor/achter een beeldscherm. Dat begrijpen we want het blijft contact "op afstand".
Ondertussen is wel duidelijk dat er nog geruime tijd geen – of hoogstens weinig – kerkgangers in de kerk ontvangen kunnen worden, die voorlopig waarschijnlijk ook nog geen koffie zullen kunnen drinken met elkaar.
Het is dus de hoogste tijd om uit te gaan zoeken hoe we ondanks de lockdown op zondagmorgen  corona-koffiekringen kunnen vormen. Wie gaat het mee uitproberen?

Wat heeft u nodig?
- Een mobieltje met camera (of een laptop met microfoon en camera, of een desktop met webcam en microfoon),
- een emailadres
- een internetverbinding (Het liefst een wifiverbinding, dan kost het niets).

Digitaal contact met Teams
Er zijn verschillende manieren om een digitale bijeenkomst te beleggen. Wij maken gebruik van Teams. Dat hoeft niet op uw apparaat geïnstalleerd te zijn.

Wie zich aanmeldt krijgt het volgende mailtje.

Onderaan dat mailtje staat

.

Als je op zondagmorgen op die blauwe tekst klikt, dan krijg je een scherm dat drie mogelijkheden biedt:
  1. Teams downloaden
  2. Doorgaan via deze browser
  3. Teams app openen
Klik de middelste (b) mogelijkheid aan “Doorgaan via deze browser”

Dan moet je toestaan dat je camera en microfoon gebruikt worden. (Ik geloof dat dat 2x moet gebeuren). En dan zie je jezelf.

Ergens op het scherm word je dan gevraagd je naam in te voeren. Doe dat.
En klik vervolgens op “nu deelnemen”

Dan kom je in de wachtkamer/lobby en moet je misschien even geduld hebben voordat je ‘toegelaten’ wordt en ook de andere aanwezigen te zien krijgt.

Voor teveel belangstelling hoeven we niet bang te zijn. Als de tafel te "vol" raakt kunnen we subbgroepjes maken.

Aanmelden.
Belangstellenden kunnen zich aanmelden bij ds. Job Stein. A.U.B. onder vermelding van ‘digitaal koffiedrinken na de kerkdienst van zondag ......(datum invullen)" Aanmelden kan  via j.stein@pkn-haaksbergen.nl of 053-5738956. Graag voor elke zondag apart aanmelden. En ook graag aanmelden voor vrijdagmiddag 12:00 uur.

Digitaal koffiedrinken is natuurlijk een slap aftreksel van echt met elkaar om tafel. Maar ook hier geldt weer ‘beter iets, dan niets.