Laatste zondag kerkelijk jaar 2020
09 nov 2020 Laatste zondag kerkelijk jaar 2020
In de Protestantse Gemeente Haaksbergen-Buurse is het een goed gebruik om aan het eind van de herfst - voor we in de Advent onze blik op te toekomst richten - stil te staan bij wie het afgelopen jaar overleden zijn. We noemen die zondag de 'laatste zondag van het kerkelijk jaar' of ook wel 'Eeuwigheidszondag'. Wij gedenken dan de overledenen die ons in het afgelopen jaar (in de periode van 1 november 2019 tot en met 1 november 2020) ontvallen zijn.
In andere kringen gebeurt dit op of rond 2 november, Allerzielen.

We verbinden op de laatste zondag van het kerkelijk jaar de namen van onze overledenen met de Naam van de Eeuwige door alle namen één voor ééntje noemen. Daarbij steken we een kaarsje aan.

Graag hadden we dat in een samenkomst gedaan met iedereen die daarbij zou willen zijn.
Dat kan nu helaas niet.

We hebben alle families waarin het afgelopen jaar een gat geslagen is uitgenodigd via één contactadres.
Die contactpersoon heeft een uitnodiging ontvangen, en ook een liturgieboekje en ook een kaarsje.

Als u de kerkdienst via ons youtubekanaal (of via Kerkomroep) volgt kunnen nabestaanden in de eigen kring een kaarsje ontsteken als wij dat in het kerkgebouw doen. Natuurlijk kunt u daarvoor ook een eigen waxinelichtje gebruiken.

Vast en zeker gaan er op dat moment ook andere - eerder - overledenen door uw hart en hoofd. Onderdeel van het ritueel is dat er gelegenheid is om u ook die namen nog even 'te proeven'. Misschien wilt u op dat moment thuis wel een aantal kaarsjes aansteken. Dat is een goede mogelijkheid.

Het noemen van de namen is een onderdeel van een kerkdienst waarin we woorden, muziek en rituelen bij verdriet, hoop en troost zoeken.
Weet u meer dan welkom om deze dienst via het internet met ons mee te vieren.