Lentekriebels op het Honhoforgel
11 feb 2022 Lentekriebels op het Honhoforgel

Het Honhoforgel wordt bespeeld door Matthias Grünert, cantor van de Frauenkirche te Dresden en tevens concertorganist. Bekijk hier de concertagenda of open hier de flyer.

Na twee jaar van concertstilte verwelkomt de orgel/concertcommissie graag het publiek weer op deze eerste dag van de lente. Met een bijzonder divers programma laat organist Matthias Grünert de lentezon schitteren op het Honhoforgel met werken van o.a. J.S. Bach, C. Ph. Bach, J. Haydn, W.A. Mozart en F. Mendelssohn Bartholdy. De koekoek komt langs en de vrolijke menuetjes van J. Haydn uit zijn “Flötenuhrstücke”. Geen orgelconcert kan zonder de muziek van J.S. Bach, op deze middag in een combinatie met een sonate van zijn zoon C. Ph. Bach, genoemd de galante. Dat de muziek van J.S. Bach ook een inspiratiebron voor Mendelssohn was is te horen in zijn preludium en fuga in g-groot. Verder zal er een lichtvoetige sonate van 18e eeuwse componist Georg Andreas Sorge klinken, die vooral als muziektheoreticus in zijn tijd een grote naam had.

Organist Matthias Grünert is cantor van de wereldberoemde Frauenkirche in Dresden, de kerk die in februari 1945 in vlammen opging en vanaf 1994 opnieuw werd opgebouwd. Sinds de inwijding in 2005 is hij verantwoordelijk voor de kerkmuziek in deze monumentale barokkerk. Hij richtte diverse vocale en instrumentale ensembles op die inmiddels een vaste plek hebben verworven in het (kerk)muzikale leven van Dresden en Midden-Duitsland.

Matthias geeft orgelconcerten over de hele wereld. Met hem als organist worden orgelreizen georganiseerd met als hoogtepunt de jaarlijkse marathon, waarbij hij binnen een week wel 40 orgels met verschillende programma`s bespeelt.

Honhof orgel/concertcommissie