Naar de kerk, voorlopig niet
31 aug 2020 Naar de kerk, voorlopig niet

Update 15 december
In het kader van de 14 december afgekondigde lockdown zijn onze kerkdiensten zeker tot 19 januari allemaal internetdiensten. Ga daarvoor naar de iconen "kerkomroep" en "Youtube" in de rechter kolom van deze pagina.

Update 24 november
De kerkdiensten blijven ook na 22 nov. nog even internetdiensten.

Na de persconferntie van 3 november zijn we voor de duur van drie zondagen (8, 15 en 22 nov.) teruggeschakeld naar internetdiensten.Toen we 24 november de draad van voor 3 november weer op wilden plakken liepen we tegen het probleem van onderbezetting van enkele essentiele functies aan. Daardoor zouden we van week tot week moeten bezien of de kerkdienst door zou kunnen gaan. Dat schept veel onduidelijkheid. Dat vinden we ongewenst. Dit brengt helaas met zich mee dat tot nader bericht de kerkdiensten alleen via internet meegevierd kunnen worden. Gelukkig hebben we de mogelijkheid daartoe. Zodra het weer mogelijk is pakken we de draad van 'fysike diensten' weer op.

Update 6 november
Afgelopen dinsdag deed de minister president op de persconferentie een zeer dringende oproep om de komende 14 dagen allemaal een tandje bij te zetten door af te zien van niet-noodzakelijke verplaatsingen en samenkomsten  en kondigde hij voor die periode ook een aantal andere beperkingen af.
De kerkenraad geeft hier gehoor aan door de zondagsdiensten van 8 nov, 15 nov en 22 nov. weer zonder kerkgangers, dus enkel als internetdiensten, te vieren. De kerkdiensten gaan dus gewoon door, maar voor deze periode helaas (weer even) zonder max. 30 kerkgangers. We hopen dat we aan het eind van deze periode mee terug kunnen bewegen naar de de situatie van voor 4 nov.

Zondag 25 okt en 1 nov. waren er helaas problemen met de beeldontvangst van de kerkdiensten (het geluid liep wel door). Deze problemen  lagen buiten ons bereik bij. Onze provider heeft laten weten dat de problemen aangepakt zijn.

Update 6 oktober

5 oktober is hetzelfde maximum gesteld aan het aantal kerkgangers als aan andere groepen: max. 30 personen. Dit maximum nemen we over en dus op in ons gebruiksplan voor de Protestantse Kerk aan de Jhr. von Heijdenstraat. hetzelfde geldt voor het advies om mondkapjes te dragen tijdens verplaatsingen ( = bij binnenkomst en verlaten van de kerkzaal)

Wij hadden al besloten om zolang het reproductiegetal groter dan 1 af te zien van samenzang en avondmaalsvieringen.

Onze kerkdiensten kunnen ook online gevolgd worden via kerkomroep.nl. (Haaksbergen) en zijn  op die manier dus ook mee te beleven voor wie uit voorzichtigheidsoverweging of vanwege klachten niet naar de kerk wil of kan komen.
We drukken iedereen op het hart  voorzichtig te zijn en te blijven met onszelf en de ander,  maar om evengoed ook met alle voorzorgsmaatregelen en in alle voorzichtigheid door te gaan met het leven.

update 29 september
Sinds zondag 30 augustus zijn de deuren van de kerk aan de Jonkheer Von Heijdenstraat op zondagmorgen weer open. Kerkgangers moeten zich vooraf wel opgeven. Dat kan bij Gerrie Verbeek tijdens de openingstijden van het Kerkelijk Bureau en tot uiterlijk de donderdag 12.00 uur voorafgaand aan de zondag. Na dat tijdstip wordt er geen mail meer gelezen of telefoon beantwoord.
We willen bijdragen aan het beschermen van de meest kwetsbaren en zien het maken van goed doordachte keuzes als een vorm van naastenliefde. Het is nog even niet anders, en daarom zijn er enkele regels:
  • Voelt u zich grieperig? Heeft u last van verkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn? Stel uw bezoek nog even uit. We wensen u beterschap!
  • Er zijn een koster en gastvrouwen/heren (coördinatoren) herkenbaar aanwezig waar u alles aan kunt vragen. Zij helpen u graag en leggen u zo goed mogelijk onze richtlijnen uit.
  • Op moet zich vooraf opgeven en uw naam wordt geregistreerd.
  • De toegang tot de kerk is via de hoofdingang (tenzij u minder mobiel bent). Daar staat een gastvrouw of heer/coördinator die u wegwijs zal maken.
  • Vooraf heeft u uw handen gewassen, en bij binnenkomst ontsmet u de handen nogmaals met desinfectans die daar beschikbaar staat.
  • U dient uw jas/ paraplu mee te nemen naar uw zitplaats.
  • Liedboeken van de kerk zijn niet beschikbaar, maar de liederen staan in de orde van dienst die u zelf van de stapel pakt - afgedrukt.
  • Kom ruim op tijd. We hebben vooraf extra tijd nodig om de dienst goed te laten verlopen. Om 10.00 uur start ook de uitzending via Kerkomroep. Als u in de kerk bent stemt u ermee in dat u eventueel in beeld komt via internet.
  • Mensen uit één huishouden mogen (uitsluitend op de aangegeven plaatsen) naast elkaar zitten. Losse stoelen mogen niet verplaatst worden.
  • Jammer, maar helaas; samenzang doen we nog even niet. Soms zingt de cantrix het lied, soms is er alleen orgelspel. Bij gelegenheid CDmuziek.
  • Het gaat ons ook aan het hart, maar we stellen ons verlangen naar de maaltijd van de Heer uit tot het reproductiegetal in Haaksbergen weer veiliger waarden bereikt heeft.
  • Geniet van de viering en van elkaar, maar let op de anderhalve meter afstand.
  • U krijgt tijdens de dienst aanwijzingen voor het verlaten van de kerk via de hoofdingang (tenzij u minder mobiel bent)
  • In de Richtershofzaal passen niet zoveel mensen op veilige afstand als in de kerkzaal. Daarom kan er alleen bij goed weer koffie geschonken worden in de kerktuin. De aanwezige kerkenraadsleden beslissen of er koffie gedronken kan worden. We rekenen erop dat u die beslissing respecteert en daarover niet in discussie gaat.
  • Gaat u vooraf thuis nog even naar het toilet? Alleen in uiterste nood kan gebruik worden gemaakt van 1 toilet, het invalidentoilet.
  • Hou de website goed in de gaten. Daar vindt u altijd de meest actuele situatie rond de diensten en alle andere activiteiten.

De kerkenraad wenst u gezegende kerkdiensten toe!