Symbolische schikkingen Advent 2021: in een ander licht
23 nov 2021 Symbolische schikkingen Advent 2021: in een ander licht
‘In een ander licht’ is het thema van Advent en Kerst 2021. Met de geboorte van Jezus gaf God ons licht in het donker. Met Zijn komst als kind naar onze aarde komt de toekomst ons al tegemoet. De vaste grond voor een goede afloop is door Jezus gelegd. Dat werpt een ander licht op ons leven. In dat vertrouwen mogen we toeleven naar Kerst en laten zien dat we leven vanuit de hoop op een beter leven.

De lezingen die we gebruikten komen uit het evangelie volgens Lucas.

Symboliek
‘Licht’ staat centraal in de lezingen. Het begint met de aankondiging van de geboorte van Johannes de Doper. Bij de aankondiging wordt door de engel aangegeven dat Johannes een bijzonder leven zal hebben, een wegbereider zal zijn voor Jezus. Alles komt in de toekomst van dit kind in een ander licht te staan. In de symbolische schikking maken we gebruik van het beeld van de zon. De zon die iedere morgen opkomt en alles weer in een nieuw licht zet. In het begin van de adventstijd is de zon bescheiden, met Kerst zal de zon in volle glorie stralen.

De symboliek die we verbeelden gaat over de grote lijn in het verhaal of de verhalenreeks. De verbeelding zorgt voor een zintuiglijke ervaring bij de kijker (roept een emotie op: mooi-lelijk, verwondering, vragen etc.). Niet alles wat wordt gebruikt in een schikking vraagt om een verklaring. Bedenk ook dat iedere waarnemer een eigen impressie kan vormen van de schikking.

Bovenstaande uitleg is aangereikt vanuit de landelijke PKN bij de symbolische schikking voor Advent 2021 en we geven hem graag aan u door.
We zullen rond alle vier Adventszondagen een foto op de website plaatsen van de schikking in onze kerk.

Namens de “schikkers”, Nynke van Genderen