Vergeetwoord van de maand: biddag voor gewas en arbeid
14 jan 2022 Vergeetwoord van de maand: biddag voor gewas en arbeid
Biddag hoort bij dankdag. Of net andersom Dankdag hoor bij Biddag. Zo is het nog in veel gemeentes. Maar niet bij ons. Biddag vieren door de weeks hebben we al lang geleden afgeschaft. De reden is begrijpelijk; te weinig belangstelling voor de viering door de week. We zijn te druk. En dat is ook zo.  Dankdag vieren we nog wel volop. Maar het heeft iets ongemakkelijks.“

Dat was een kleine twee weken voor de ‘Oogstdankdienst’ dus – zo bekende Ad in het gesprek dat wij er rondom de jaarwisseling over hadden -  ook een beetje door het seizoen/ de actualiteit ingegeven.

Ad vermoedde dat het nu een jaar of 10 geleden geweest zal zijn dat de biddag er in de kerk aan de Jhr. von Heijdenstraat aan heeft moeten geloven. Als laatste stuiptrekking ervan kon het als voorprogramma van de gemeenteavond bezocht worden.
Ik wilde van Ad graag weten wat hij indertijd beleefd heeft aan biddag. “Het is niet dat ik me nog iets concreets van die diensten herinner, maar wel het idee dat niets vanzelf gaat. Je mag er wel bij stilstaan dat groeien meer is dan een biologisch proces; dat we een zegen vragen over wat we doen
Ad wierp ook de interessante vraag op of het verdwijnen van biddag misschien komt, omdat we denken dat we de natuur beheersen, dat we de processen onder controle hebben.
Met het verdwijnen van de biddag is ‘de arbeid’ ook weer naar de achtergrond geraakt. Na de Tweede Wereldoorlog is de bidstond op de tweede woensdag van maart die wel gekscherend de ‘wasdag van het gebit’ genoemd werd geüpgraded naar ‘biddag voor het gewas en de arbeid’ en samenkomst op de 1e woensdag van november ‘dankdag voor het gewas en de arbeid’ Als oogstdankdienst raakt het aspect van de arbeid nogal op de achtergrond. Dat mag te denken geven.