Vesper rond Sweelinck en Praetorius.
15 okt 2021 Vesper rond Sweelinck en Praetorius.
Hij componeerde meerstemmige zettingen van alle psalmen op Franse tekst. Deze waren vooral bedoeld voor de Protestantse eredienst. Na de reformatie werden de psalmen ook door de gemeente gezongen. Door meerstemmigheid werden deze bewerkingen uiteindelijk vooral door koren gezongen. Sweelinck laveerde tussen de verschillende soorten kerkdiensten en schreef ook Italiaanse madrigalen en motetten in het Latijn.

Michael Praetorius, geboren in 1571, is de Duitse kerkmuziekcollega van Sweelinck. Hij werkte vooral voor de Lutherse kerk. Hij studeerde in Venetië. De Italiaanse invloeden zijn goed in zijn muziek te horen.

Capella Gudula is een vocaal ensemble onder leiding van Els Dijkerman, dat zich richt op klassieke ensemblezang. Het zingt voornamelijk in de St. Gudulakerk van Lochem en de St. Walburgkerk van Zutphen. Capellla Gudula heeft aangeboden een vesper rond de twee genoemde componisten ook in Haaksbergen te willen verzorgen. Eerder deed het dat in Lochem en Haarlem.

De vesper begint om 19.00 uur. Om de onkosten van deze vesper te kunnen dekken, is er bij de uitgang een collecte.